IMG 9318„Mein Arztbesuch”, czyli wizyta u lekarza, to lekcja języka niemieckiego z wykorzystaniem dramy, jaką zrealizowali uczniowie klas VIIIa i VIIIb. Świetnie wczuli się w swoje role podczas prezentacji.

Na lekcjach języków obcych drama może mieć niezwykle szerokie zastosowanie: pozwala pracować z uczniami w każdej grupie wiekowej, realizować różne obszary nauki języka obcego (gramatykę, słownictwo, komunikację, kulturę, historię i tradycje nauczanego języka), daje możliwość udziału zarówno uczniom zdolnym, jak i uczniom słabszym. Warunkiem koniecznym, aby symulacja była efektywna, jest przekonanie ucznia, że nie poprawność językowa jest celem ćwiczenia, ale komunikatywność. Aby zmotywować ucznia do pracy, należy pokazać mu, gdzie i jak tę wiedzę może wykorzystać. Drama pozwala nawet dzieciom z natury nieśmiałym ukryć się za postacią, którą odgrywają i to pomaga im przełamać opory związane z mówieniem w obcym języku. Drama zachęca dzieci do mówienia i daje im szansę komunikacji nawet przy ograniczonym słownictwie, gdyż mogą również posługiwać się gestami i mimiką twarzy. Odgrywanie dialogu jest ciekawsze niż czytanie go z podręcznika, bo angażuje umysł, emocje, ruch ciała i interakcje socjalne. Jeśli dwie lub więcej grup odgrywa ten sam dialog wzrasta motywacja i zaangażowanie, aby wypaść jak najlepiej. Taką właśnie metodę wykorzystano na lekcji języka niemieckiego w klasach VIII przy okazji realizacji tematu „Wizyta u lekarza”. Uczniowie mieli za zadanie wcielić się w postać lekarza i obłożnie chorego pacjenta, a z powierzonych im ról wywiązali się znakomicie, dbając również o kostiumy i rekwizyty do wyposażenia gabinetu lekarskiego, a ich starania zostały nagrodzone bardzo dobrymi ocenami.